Vissza az iskolába- Hogyan Segítsünk?
“Mondd el és elfelejtem;
mutasd meg és megjegyzem;
engedd, hogy csináljam és megértem.”
Konfuciusz
Ahogy a nyár végéhez érünk, megkezdődik a felkészülés az új tanévre. Az iskolaév kezdete új napi rendet, új rutint hoz magával. Ahogy gyermekünk nő és évről évre új dolgokat tanul, több tantárgya lesz, úgy igényelhet nagyobb előkészítést a kezdődő iskolaév. Egy SPD-s gyermeknek a hirtelen változások, az ismert, de mégis a nyári szünet alatt nélkülözött ingerek, sok nehézséget okozhatnak.
Készüljünk fel időben és készítsük fel a gyermekünket - amennyire lehet - erre a változásra. Néhány tipp, amely segíthet, hogy könnyebben menjen az átállás:
-
Az „új-régi’ napi rutin
Kezdjünk el időben visszaállni az iskolaév alatt használatos napi rutinra. Ha szükséges, vagy már használunk, készítsünk egy heti rend táblát képekkel, hogy a gyermekünk tudja, mikor hova megy és mikor milyen elfoglaltsága van. Az iskolakezdés előtt időben kezdjük el visszaállítani az esti lefekvés időpontját, hogy ne érje váratlanul gyermekünket, hogy korábban kell lefeküdnie.
-
Ha az iskola közelében lakunk, sétáljunk el az intézmény előtt. Beszélgessünk az előző tanévről, hogy mi volt jó, mi az, ami nem volt jó, mitől tart a gyermekünk, stb. A szorongást, amelynek megjelenése természetes egy bizonyos szintig, próbáljuk meg a helyén kezelni. Ha fél egy-egy tanártól vagy órától, nyugtassuk meg, készüljünk fel a már ismert nehézségek megoldására. Próbáljuk meg a köztes megoldást választani. Ne is erősítsük, de ne is mismásoljuk el a szorongását.
-
Amennyiben gyermekünk olyan osztályt kezd, amelynél már nem csak ugyanabban a teremben vannak az órái, beszélgessünk erről is. Ha lehetőség van rá még a tanévkezdés előtt, menjünk be együtt az iskolába. Sétáljunk végig az épületen, beszéljük át, hogy hogyan is zajlik a „vándorlás” a termek között. Ha már van órarend, beszéljük át, hogy melyik nap lesz az, amikor sokat kell a termek között ingázni. Fontos, hogy tudja, mikor hova kell mennie. Érdemes egy pici heti táblát készíteni, amit magával tud vinni, így tudja, hogy mikor hova kell mennie. Egy SPD-s (de más társdiagnozisnál is) gyermeknek nagyon fontos, hogy legyen olyan segédeszköz, amire elég, ha csak ránéz és tudja, hogy hova kell mennie, mert a rengeteg inger miatt, elkeveredhet, amely frusztráltsághoz vezethet.
-
Ha van gyermekünknek olyan barátja, aki osztálytársa is egyben, az iskolakezdés előtt próbáljunk meg összehozni egy játszódélutánt, vagy játszóterezést, közös programot. Így a gyermekünk úgy érezheti, hogy „nem idegenek” közé megy vissza. A közelmúltból lesz egy közös élményük, amelyről lehet beszélni.
Írjuk össze együtt gyermekünkkel, hogy mit csináltunk a nyáron. Csináljunk képmontázsokat és beszéljük át, hogy a nyár után kezdődik az iskola, és ha vége a tanévnek, megint jön a nyár, amikor klassz dolgokat csinálhatunk.
-
Menjünk el együtt vásárolni. Hagyjuk, hogy gyermekünk válassza ki az iskolához a ruhákat (természetesen keretek közt, ill. figyeljünk arra, hogy „szenzoros barát” ruha legyen). Válasszuk ki együtt a füzeteket, táskát, tollakat, ceruzákat. Legyen a készülődés közös, jó élmény! Próbáljuk meg a vásárlást olyan időpontra időzíteni, amikor nincsen tömeg.
-
Beszéljünk gyermekünk tanárával. Meséljük el milyen volt a nyár: hogyan viselte a gyermek, hogy nem volt fejlesztés, milyen problémák voltak, stb.
-
Ha új tanára van gyermekünknek, kérjük meg a gyermekünk fejlesztő terapeutáit, hogy írjanak gyermekünkről néhány soros összefoglalót. Mik a nehézségek, hogyan lehet ezen átsegíteni a gyermeket. Nyújtsunk elégséges információt, jelezzük, hogy nyitottak és együttműködőek vagyunk, de ne „öntsük” a nyakába egyszerre az összes információt.
-
Beszéljünk azokkal a tanárokkal is, akik olyan tantárgyat tanítanak, amelyek nehézséget, frusztrációt okoznak. Legyünk kompromisszumkészek. Mondjuk el, hogy mit tudunk megtenni (korrepetálás, együtttanulás, stb.) és kérjük a tanár segítségét annak megoldásában, hogy ne csak negatív élménye legyen az adott tantárggyal kapcsolatban.
-
Pakoljunk össze egy „szenzoros csomagot” (fültokot, rágcsát, törlőkendőt, stb.), minden olyat, ami segíthet gyermekünknek, amikor sok az inger. Mindenképpen kérjünk az igazgatótól, tanároktól engedélyt például a fültok használatára, nehogy olyan szituáció álljon elő, amely gyermekünkre negatív hatással van.
Az új tanév - a nehézségek mellett - rengeteg boldog pillanatot is hoz magával. Gyermekünk újabb és újabb dolgokat tanul majd meg, új barátságokat köt, fejlődik és egyre több információja lesz a világról. Bármennyi nehézséget tapasztalunk is, lássuk meg a pozitívumokat, ünnepeljük meg a sikereket, az apró győzelmeket!
Ahonnan az ötletek származnak:
https://www.care.com/a/8-back-to-school-tips-for-special-needs-students-1307040307
https://www.cbs46.com/story/23306857/back-to-school-tips-may-help-ease-sensory-overload-in-kids