
Leckeírás és a Szenzoros gyermek
Hogyan segítsünk, hogy ne legyen tortúra a tanulás
A leckeírás egy normál fejlődésmenetű gyermeknek is kihívás lehet az egész napos iskola után. Egy szenzoros gyermeknek, aki egésznap összetartja magát, hogy ne legyen meltdownja, az iskola utáni tanulás nagyon megterhelő lehet. Mivel a leckét el kell készíteni, ki kell alakítani egy tanulási rutint, amely nem annyira megterhelő és élvezetes is. Néhány tipp, hogyan könnyítsük meg a leckeírást.
- Tartsunk szünetet. Miután hazaértünk, hagyjuk, hogy kitombolja magát. A tv-nézést időzítsük későbbre, ez lehet esetleg a jutalom a leckeírásért.
- A szünet alatt (kb. 30 perc) próbáljunk minél több szenzoros aktivitást, játékot felajánlani. Részesítsük előnyben a vesztibuláris (hintázás, trambulinon ugrálás, fitness labdán gurulászás, stb.) és proprioceptív feladatokat. Ha van buborékfújónk vagy lufink otthon, használjuk ezeket is.
- Készítsünk valamilyen nasit és innivalót a tanuláshoz.
- Olyan helyen tanuljunk, ahol nyugalom van. Ha a gyermekünk nem szeret egyedül tanulni, inkább társaságra vágyik, akkor olyan helyen írjuk a leckét, ahol tudjuk, hogy nem fogják állandóan megzavarni.
- Bármennyire nehéz is elfogadni, de sok SPD-s gyermek nem tud asztalnál leckét írni. Ha a füldön ülve egy laptoptartó tálcán, vagy a földön fekve tud csak leckét írni - bármennyire is ellenkezik esetleg a nézeteinket - hagyjuk, hogy így tegyen. Ez azért is fontos, mert ha megtalálja a megfelelő pozíciót és segédeszközt a tanulás kivitelezéséhez, akkor nagyobb nehézség, kiborulás nélkül el tudja készíteni a leckéjét.
- Hagyjuk, hogy fültokot, füldugót használjon tanulás közben. Így könnyebben tud koncentrálni, nem zavarják, terelik el a figyelmét a különböző zajok.
- Ha verset kell tanulni, érdemes (amennyiben szeret hintázni) egy hintát használni a memorizáláshoz. Miközben hintázik, úgy ismétli a megtanulandó anyagot.
- Ha nehezen ül széken és asztalnál tanul, használjunk nagy fitness labdát szék helyett.
Ahonnan az ötletek származnak: