
Diagnosztikai kérdőív
Tünet lista
Taktilis érzékelés: A bőr receptorainak jelzése az érintésről, a nyomásról, hőmérsékletről, fájdalomról és a szőrszálak mozgásáról.
|
|
|
A tapintási érzékelés rendellenes működésének jelei: |
|
|
1. Az érintés túlérzékenysége |
|
|
|
Váratlan könnyed érintéstől megijed, nyugtalanná és agresszívé válik. |
|
|
Csecsemőként nem szereti/szerette, ha kézben fogják, megölelik, elhúzódhat, sírást válthat ki. |
|
|
Pelenkacserénél idegessé, frusztrálttá válik. |
|
|
Fél vagy elkerüli az olyan szituációkat, amikor közel kell állni más emberekhez (pl. sorban állás). |
|
|
Megijed, ha hátulról megérintik, vagy ha olyan érinti meg, akit nem lát (pl. takaró alatt). |
|
|
Nehezen viseli a fésülködést, megválogatja, hogy milyen hajkefével lehet fésülni. |
|
|
Zavarják a különböző lepedő anyagok (használt lepedő, felgyűrödött lepedő). |
|
|
Elkerüli a csoportos szituációkat, mert fél a hirtelen érintéstől. |
|
|
Elkerüli, elutasítja a közeledést, kivéve a szülőktől és testvérektől (bizonyos esetekben tőlük sem fogadja el). |
|
|
Nem szereti a puszikat, letörli azokat. |
|
|
Szereti az ölelést. |
|
|
Esőcsepp, zuhanyzás, a szél a bőrön heves reakciót vált ki, olykor ellenséges, elkerülő magatartást eredményez. |
|
|
Túlreagálhat apró vágásokat, sérüléseket, csípéseket. |
|
|
Nem tud hozzáérni bizonyos anyagokhoz (takaró, plüssállatok). |
|
|
Nem vesz fel új, vagy merev ruhákat. Nem tud elviselni garbót, övet, farmert, sapkát. stb. |
|
|
Nem használja a kezét játék közben. |
|
|
Nem szereti/elkerüli/elutasítja a „kosszal” járó játékokat, mint pl. homok, sár, ragasztó, gyurma, borotvahab, szappan. stb. |
|
|
Frusztrálttá válik, ha koszos lesz a keze, le kell törölnie vagy meg kell mosnia. |
|
|
Nagyon csiklandós. |
|
|
Frusztrált lesz a zokni varrásától, vagy egyáltalán nem tud zoknit felvenni. |
|
|
Frusztrált lesz a ruha érintésétől a bőrén, sortot vagy rövid ujjú pólót tud csak felvenni egész évben, babaként a meztelenséget, vagy csak egy pelenkát tud elviselni, állandóan leveszi a ruháit. |
|
|
Hosszú ujjú pólót, hosszú nadrágot tud csak viselni egész évben, így elkerülve, hogy a bőrét bármilyen más inger érje. |
|
|
Frusztrálttá válik, ha az arcát meg kell mosni. |
|
|
Frusztrálttá válik hajmosás, körömvágás közben. |
|
|
„Válogatós”, bizonyos ízű és állagú ételeket eszik csak, különböző állagú ételeket nem lehet összekeverni, vagy hidegen vagy csak melegen fogyasztja az ételeket, nem próbál ki új ízeket. |
|
|
Nem hajlandó mezítláb sétálni a fűben vagy homokban. |
|
|
Lábujjhegyen jár. |
|
2.Az érintés alulérzékenysége |
|
|
|
Minél több érintésre van szüksége, megfog/megérint mindent és mindenkit. |
|
|
Nem érzi, ha megérintik/nekimegy valaminek, csak ha nagy erővel és intenzitással teszi azt. |
|
|
Nem zavarják a sérülések, mint zúzódások, vágások, karcolások, nem sír oltásnál. |
|
|
Nem érzékeli, hogy a kezei, arca koszos, vagy folyik az orra. |
|
|
Önveszélyes, csipkedi, harapja, ütögeti a saját fejét. |
|
|
Mindent a szájába vesz. |
|
|
Más gyerekeket és állatokat rendszeresen bánt. |
|
|
Rendszeresen hozzáér, simogat olyan dolgokat, amelyek megnyugtatják. |
|
|
Szereti az erős anyagokat, amelyek erős taktilis reakciót váltanak ki. |
|
|
Élvezi, és külön keresi a „koszos” játékokat. |
|
|
Szereti a vibráló és erős szenzoros inputokat. |
|
|
Szereti és keresi az erős, édes, savanyú, sós ízeket. |
|
3. A taktilis érzékelés megkülönböztetési nehézségei |
|
|
|
Nehézségek a finommotorikában, mint gomb begombolása, cipzár fel/lehúzása. |
|
|
Nem tudja megnevezni, hogy hol érintették meg a testét, ha nem látja azt. |
|
|
Fél a sötétben. |
|
|
Összevissza öltözik fel, nem veszi észre, hogy kifordítva vett fel ruhákat, nem tűrte be, vagy csak félig az inget, a cipő nincs bekötve. stb. |
|
|
Nehezen használja az evőeszközt, ollót, ceruzát. |
|
|
Két éves kor után is mindent a szájába vesz. |
|
|
Nehezen ismeri fel a tárgyak formáit, színét, anyagát, súlyát, hőmérsékletét. stb. |
|
|
Nem tudja megmondani érintés útján, hogy milyen tárgyat fogott meg, csak ha látja, pl. mikor benyúl a hátizsákba, fiókba. |
|
Vesztibuláris érzékelés: a belső fül inputja, amely felelős az egyensúly, a gravitációs változások, a mozgástapasztalatok, és a térben való elhelyezkedés érzékeléséért. |
|
|
|
Vesztibuláris érzékelés zavara |
|
|
1. A mozgásra való túlérzékenység |
|
|
Nem szereti a játszóteret: csúszdát, hintát, mászókát elkerüli. |
|
|
Lassan, óvatosan mozog, jobban kedveli az ülő feladatokat. |
|
|
Nem szereti a lifteket, mozgólépcsőket, hányingere lehet, míg ezekben utazik, általában leül a földre. |
|
|
Szüksége van folyamatosan egy felnőttre, akiben bízik. |
|
|
Fél/retteg attól, hogy elesik, még ha ennek nem áll fenn a veszélye. |
|
|
Fél a magasságtól, akár egy lépcsőfoktól, járdaszegélytől. |
|
|
Szorong, ha a lába elhagyja a talajt. |
|
|
Fél, ha fel—le kell járni a lépcsőn. |
|
|
Nehezen viseli, ha valaki más megmozdítja, pl. a székét közelebb tolja az asztalhoz. |
|
|
Csecsemőként/babaként nem szerette az ugrálót vagy a babahintát. |
|
|
Fél vagy nehezére esik a biciklizés, ugrálás, egy lábon egyensúlyozás (csukott szemmel még inkább). |
|
|
Nem szerette, ha hasára fektették csecsemőként. |
|
|
Könnyen elveszti az egyensúlyát, bizonytalannak, szétszórtnak tűnik. |
|
|
Fél az olyan feladatoktól, amelyekhez jó egyensúlyra van szükség. |
|
|
Nem szereti a gyors, forgó mozgásokat. |
|
2.Mozgásra való alulérzékenység |
|
|
|
Folyamatosan mozog, nem tud megülni. |
|
|
Gyors mozgásra van szüksége, szeret forogni, szereti az intenzív mozgásokat. |
|
|
Szereti, ha a levegőbe dobják. |
|
|
Órákig képes forogni, anélkül, hogy elszédülne. |
|
|
Ugrál a bútorokon, trambulinon, szereti a forgószékben forogni, szeret fejjel lefelé lógni. |
|
|
Szeret magasra hintázni hosszabb ideig. |
|
|
Szereti az izgalmas szituációkat, néha már veszélyes helyzeteket teremt. |
|
|
Állandóan fut, ugrál a sétálás helyett. |
|
|
Hintáztatja a testét, rázza a lábát, mozgatja a fejét miközben ül. |
|
|
Szereti a hirtelen, gyors mozdulatokat, pl. átmenni egy fekvőrendőrön az autóval. |
|
3. Szegényes izomtónus és/vagy koordináció |
|
|
|
Húzza a lábát, vagy túl laza a teste. Sokszor összerogyik, lefekszik, lerakja a fejét, miközben ülő tevékenységet folytat. |
|
|
Nehezen emeli fel a kezét, fejét, lábát, ha hason fekszik. |
|
|
Gyakran „W” pozícióban ül, hogy stabilizálja a testhelyzetét. |
|
|
Gyorsan elfárad. |
|
|
Óvatosan fogja meg a tárgyakat. |
|
|
Nehezen tudja elfordítani a kilincset, nehezen nyit és csuk be dolgokat. |
|
|
Nehezen tudja tompítani az esését. |
|
|
Nehézséget okoz a felöltözés, a cipzár felhúzása, a gomb begombolása. |
|
|
Esetleg soha sem mászott. |
|
|
Nem érzékeli jól a testének határait, nekimegy tárgyaknak, lever tárgyakat, átesik tárgyakon. |
|
|
Rossz finommotorika, nehezen használ ceruzát, ollót, evőeszközt, stb. |
|
|
Rossz finommotorika, nehezen kap el labdát, nehezen mászik bordásfalra, mászókára. |
|
|
Gyakran cseréli a kezét feladatoknál, 4/5 éves korára nem alakul ki a kéz dominancia. |
|
|
Nehezen nyalja a fagyit. |
|
|
Nem tudja, hogyan irányítsa a testét mozgás közben, pl. ha át kell lépni valamit. |
|
|
Nehezen tanul meg feladatokat, tánclépéseket. |
|
Proprioceptiv érzékelés: az izmok és ízületek inputja a testhelyzetről, súlyról, nyomásról, mozgásról, a testhelyzet változásáról. |
|
|
|
A proprioceptiv zavar jelei |
|
|
1. Ingerkereső viselkedés |
|
|
Keresi az ugráló, ütköző tevékenységeket. |
|
|
Csapkodja a lábát sétálás közben. |
|
|
Ülés közben folyamatosan jár a lába. |
|
|
Harapdálja vagy szopja az ujját, ropogtatja az ízületeit. |
|
|
Szereti, ha szorosan becsavarják egy súlyozott takaróba. |
|
|
Jobban szereti a szűk ruhákat. Szereti a nagy öleléseket. |
|
|
Összecsapkodja a játékokat. |
|
|
Szereti a birkózós, csikis játékokat. |
|
|
Direkt elesik. |
|
|
Órákig képes lenne trambulinon ugrálni. |
|
|
Csikorgatja a fogát. |
|
|
Szereti tolni/húzni/rángatni a tárgyakat. |
|
|
Szeret magas helyekről, bútorokról leugrani. |
|
|
Gyakran üti, bántja, löki a többi gyereket. |
|
|
Rágja a ceruzát, a ruháját, stb. |
|
2. A mozgás megítélésének nehézsége |
|
|
|
Nehezen itéli meg, hogy mennyire kell elengedni/megfeszíteni az izmait egy feladatnál (pl. kesztyű felvételnél, mászókázásnál). |
|
|
Nehezen szabályozza írásnál/rajzolásnál, hogy mennyire kell a ceruzát lenyomni (túl gyengén/túl erősen használja). |
|
|
Az írása összevissza, radírozásnál eltépi a papírt. |
|
|
Gyakran töri el a játékokat és tárgyakat. |
|
|
Nehezen ítéli meg egy tárgy súlyát (pl. egy pohár vizét), ha felvesz valamit a földről. Túl nehéznek talál egy-egy tárgyat, vagy túl hevesen emeli fel, ezzel a tárgy elrepülhet. |
|
|
Nem tudja a könnyű és a nehéz fogalmát megkülönböztetni, nem tudja két tárgy közül megmondani melyik milyen súlyú. |
|
|
Mindent nagy hévvel csinál, pl. járás, ajtóbecsukás, tárgyak áthelyezése. |
|
|
Az állatokkal is túl hevesen játszik. |
|
Hallási inger feldolgozási zavar (hallássérülés nélkül) |
|
|
1. Túlérzékenység a hangokra |
|
|
|
Olyan zajokat is hall, amelyeket mások nem (ventillátor zaja, méhecske hangja, az óra kattogása, stb.). |
|
|
Fél bizonyos hangoktól, pl. WC lehúzása, hajszárító, porszívó, kutyaugatás stb. |
|
|
Megzavarják, elterelik a figyelmét a hirtelen, váratlan zajok, pl. fűnyírás a távolban stb. |
|
|
Gyakran kéri az embereket, hogy maradjanak csendben, vagy halkabban beszéljenek. |
|
|
Elfut, sír, befogja a fülét, ha hirtelen hangos zajt hall. |
|
|
Nem szeret moziba, színházba, rendezvényekre, fesztiválokra menni. |
|
|
Sokszor az alapján ítél meg valakit, hogy milyen a hangszíne. |
|
2.Alulérzékenység a hangokra |
|
|
|
Sokszor nem reagál a verbális utasításokra és a saját nevére. |
|
|
Sokszor csak a zaj kedvéért zajong. |
|
|
Szereti hangosan nézni a tv-t. |
|
|
Nehezen jegyzi meg a feladatokat. |
|
|
Bizonyos zajokra nem figyel oda. |
|
|
Nehezen tudja megmondani, hol van a hang forrása. |
|
|
Egy–egy feladat közben beszél, sokszor hangosan. |
|
|
Nagyon keveset gagyogott babaként. |
|
|
Többször meg kell ismételni az instrukciót. |
|
A száj tapintási funkciójának túlérzékenysége |
|
|
1. Túlérzékenység |
|
|
|
„Válogatós”, sokszor extrém ételeket eszik csak: nagyon kevés dolgot fogad el, nem mindegy a gyártó, a márka, nem próbál ki új ételeket, esetleg csak otthon hajlandó enni. |
|
|
Csak püré állagú ételeket eszik 2 éves kora után is. |
|
|
Fuldoklani kezd, émelyeg bizonyos ételek állagától. |
|
|
Nehezen nyel, rág, félre nyelhet, vagy félhet attól, hogy megfullad. |
|
|
Fél, nem hajlandó elmenni a fogorvoshoz. |
|
|
Nehezen viseli a fogkrémet, fogmosást, szájvizet. |
|
|
Szereti az ízetlen ételeket, nem eszik édeset, sósat. |
|
2.Alul érzékenység |
|
|
|
Mindent megnyal, megkóstol, megrág. |
|
|
Intenzív ízű ételeket szereti. Nyáladzik még a fogzás utáni időszakban is. |
|
|
Rágja a haját, tárgyakat, ujjait. |
|
|
Állandóan bevesz mindent a szájába a baba kor után is. |
|
|
Úgy csinál, mintha minden ugyanolyan ízű lenne. |
|
|
Szereti az elektromos fogkefét és a fogorvost. |
|
A szaglószervek zavara (szaglás) |
|
|
1. Túlérzékenység a szagokra |
|
|
|
Olyan szagokat is észrevesz és negatívan reagál rájuk, amelyeket mások nem éreznek. |
|
|
Megmondja más embereknek, ha furcsa, kellemetlen illatuk van. |
|
|
Bizonyos ételeket nem eszik meg az illatuk miatt. |
|
|
Hányingere lesz, zavarják a fürdőszobai illatok. |
|
|
Zavarják, irritálják a parfüm illatok. |
|
|
Nehezen viseli a konyhai illatokat. |
|
|
Nem tud más házában játszani az illatok miatt. |
|
|
Illat alapján dönti el, hogy kit kedvel és kit nem. |
|
2. Alulérzékenység a szagokra |
|
|
|
Nehezen különbözteti meg a rossz illatokat. |
|
|
Mérgező anyagokat is megiszik, mert nem érzi az izét. |
|
|
Bizonyos rossz illatokat/szagokat nem vesz észre. |
|
|
Mindent megszagol, amivel találkozik. |
|
|
Szaglás útján kommunikál, teremt kapcsolatot tárgyakkal. |
|
A vizuális érzékelés zavara (szem rendellenessége nélkül) |
|
|
1. Vizuális túlérzékenység |
|
|
|
A túl nagy fényre érzékenyen reagál, befogja a szemét, sír, fejfájása lesz. |
|
|
Nehezen fókuszál a feladatra, hosszabb ideig dolgozik egy feladaton. |
|
|
Hamar elterelődik a figyelme más vizuális stimmulustól a szobában: mozgás, dekoráció, ablak, ajtók. stb. |
|
|
Nehezen viseli a színes szobákat, a kevésbé megvilágított szobákat. |
|
|
Dörzsöli a szemét, fejfájása lesz a tv nézéstől. |
|
|
Kerüli a szemkontaktust. |
|
|
Szeret a sötétben játszani. |
|
2. Vizualitás alulérzékenység (a követés, a megkülönböztetés és az érzékelés nehézségei) |
|
|
|
Nehezen tudja megkülönböztetni a hasonló betűket pl. p és q, b és d,+ és x, a négyzetet és a téglalapot. |
|
|
Nehezen látja a teljes képet, a részletekre koncentrál csak. |
|
|
Nehezen talál meg bizonyos tárgyakat pl. papírt az asztalon, ruhát a szekrényben, stb.. |
|
|
Gyakran elveszti, hogy hol tartott, amikor egy könyvből másol, vagy a táblát figyeli. |
|
|
Nehezen kontrollálja a szemmozgását, amikor mozgó tárgyat kell követnie. |
|
|
Nehezen határozza meg a különböző színeket, formákat, méreteket. |
|
|
Gyakran elfelejti, hogy hol tartott olvasásnál vagy a matematika feladatoknál. |
|
|
Megcseréli a betűket bizonyos szavaknál, visszafelé olvas szavakat. |
|
|
Panaszkodik, hogy duplán lát. |
|
|
Nehezen találja meg a különbségeket két kép között, a szavaknál, szimbólumoknál, tárgyaknál. |
|
|
Nehezen rak ki puzzle-t, nehezen másol formákat, nehezen vág ollóval. |
|
|
A papír aljára vagy tetejére ír. |
|
|
Összekeveri a bal és jobb kezét. |
|
|
Hamar elfárad az iskolai feladatokban. |
|
|
Nekimegy embereknek, tárgyaknak. |
|
Szociális, Emocionális és Önszabályozási Zavar |
|
|
Szociális |
|
|
|
Nehezen jön ki a kortársaival. |
|
|
Inkább egyedül játszik a játékokkal, mint emberekkel. |
|
|
Nehezen folytat le „értelmes” kétoldalú kommunikációt. |
|
|
Önveszélyes és agresszív mások felé. Mások nehezen értik meg az igényeit, a szükségleteit. |
|
|
Nem akar kontaktusba lépni számára ismerős emberekkel sem. |
|
Emocionális |
|
|
|
Nehezen viseli a változást. |
|
|
Hamar frusztrált lesz. |
|
|
Impulzív. |
|
|
Kis csoportban vagy egyedül könnyebben működik együtt. |
|
|
Hamar változik a kedve. |
|
|
Szeret kint játszani, távol a csoporttól, megfigyel. |
|
|
Nem tart szemkontaktust. |
|
|
Nehezen tudja megfogalmazni, mire van szüksége. |
|
|
Nehezen megy a szerepjáték (10 hónapos kor után). |
|
|
Cél nélkül járkál fel-alá (15 hónapos kor után). |
|
|
Szüksége van egy felnőttre a játékhoz, nem játszik egyedül (18 hónapos kor után). |
|
|
Órákig ismételgeti a játékot, pl. sorba rak autókat, kockákat, ugyan azt a mesét nézi egymás után. |
|
Önszabályozás |
|
|
|
Irritábilis, hasfájós volt babaként. |
|
|
Nehezen nyugtatja meg magát; cumival, átmeneti tárggyal, a számára fontos személlyel is nehezen nyugszik meg. |
|
|
Nem tud az alvásból nyugodtan felébredni. |
|
|
Segítségre van szüksége az elalváshoz, pl. simogatni kell a hátát, autóban alszik, sokat kell sétálni vele, stb. |
|
A belső szabályozás (az interoceptiv érzékelés) |
|
|
|
Gyorsabban lesz melege/ hamarabb kezd el fázni, mint mások. Nem veszi észre, hogy melege van vagy fázik, nem tudja megfelelően szabályozni a testhőmérsékletét. |
|
|
Nehezen akklimatizálódik a hőmérsékletváltozáshoz (tél-nyár, hidegből-melegbe, stb.) |
|
|
A légzés vagy túl gyors, vagy túl lassú, nehezen vált gyors légzésről lassú légzésre. |
|
|
Szívdobogása/pulzusa hirtelen felgyorsul vagy lelassul a mozgástól függően túl gyorsan vagy túl lassan. |
|
|
Lassabban áll vissza a pulzusa a normáltartományba, amikor megijed. |
|
|
Hangulatváltozások a nap folyamán (egyszer boldog, másszor dühős gyors váltakozással, néha akár látható ok nélkül). |
|
|
Nehezen kontrollálja a kiváltó okokat (hol letargikus, hol feldobott, vagy a kettő között váltakozik az állapota). |
|
|
Gyakori szorulás, hasmenés vagy ennek váltakozása akár egy vagy pár napon belül. |
|
|
Nem tudja kontrollálni a szomjúságot, lehet, hogy soha nem szomjas, vagy állandóan szomjas. |
|
|
Nehezen lesz szobatiszta, nem érzi, hogy mikor kell kimennie (pl. nem érzi, hogy mikor lesz tele a hólyagja). |
|
|
Nehezen kontrollálja az éhséget, állandóan eszik, vagy nem eszik egyáltalán, vagy a kettő között variál. |
|
|
Nem tudja kontrollálni az étvágyát, vagy nincs/kevés az étvágya, egyik pillanatban „éhen akar halni”, máskor két a falat után tele van, aztán újra éhes lesz. |
|