Hogyan kezeljük a meltdownt csoportszobában/osztályteremben?

Hogyan kezeljük a meltdownt a csoportszobában, osztályteremben vagy bármely más szociális térben?

A legtöbb gyermek szeret közösségben lenni, ahol a pajtásaival játszhat, új dolgokat ismerhet meg. A gyerekek mindent megtesznek azért, hogy elfogadják őket, hogy amennyire lehet, besimuljanak a környezetükbe. Nem akarnak „rosszul” viselkedni vagy gondot okozni, ezt nagyon fontos szem előtt tartani, amikor egy gyermeknek meltdownja van. A felnőttek nagyon sokszor félreértik az ilyen szituációkat, hisz a meltdown nagyon hasonlít a hisztire, az akaratnyilvánításra, mégsem az.

Nem figyelemfelhívásról, elkényeztetésről vagy arról van szó, hogy a gyermek el akar érni valamit. Egy eltérő fejlődésmenetű gyermeknél is előfordul, hogy akar valamit, amit nem kaphat meg, de általában nem ez a helyzet.

Mi okozhat meltdown-t egy óvodai/iskolai környezetben?

  • Ingertúltelítődés, amely nem csak egy, hanem több érzékszervet is érint
  • Például:
    • Megérkezés előtt mostak fel hipóval, így a szag nagyon erős.
    • „Káosz” van a csoportszobában vagy az iskolai folyósón - hirtelen meglökik, hozzáérnek, stb.
    • Túl nagy a zaj
    • Ingertúltelítődés az ebédlőben vagy a tornateremben, az udvaron
    • Nehéz kommunikáció - nem tudja kifejezni a szükségleteit
    • Nem tud megküzdeni az új feladatokkal, helyzetekkel
    • Nehezen megy neki a váltás (pl. egyik osztályból a másikba, osztályból az étkezőbe való áthelyeződés, stb.)
    • Nem jelezték vagy csak nagyon röviddel előtte, hogy változás lesz (pl. helycsere az osztályteremben, vagy egyik helyről a másikra kell menni)
    • Fáradt, nem kipihent
    • Nem evett rendesen reggelit, vagy nem a megfelelő reggelit ette (pl. olyan ételt reggelizett, amire ételintoleranciája van)
    • Helyettesítő óvonéni vagy tanár van
    • Szünetben nem találja meg a lehetőséget, hogy levezesse a felesleges ingereket vagy megkapja azt, amire szüksége van

Hogyan is néz ki egy ilyen meltdown?

Nem könnyű kezelni, amikor több gyermekre is figyelni kell. Lehet „harcolj/menekülj” reakció szituációtól függően. Nagyon fontos, hogy kezelni tudjuk a meltdown-t, mert ha van még SPD-s (vagy más társdiagnózissal rendelkező) gyermek a teremben, lehet, hogy nála is megkezdődik a meltdown folyamata.

A meltdownba lévő gyermek:

  • Üthet, rúghat, kiabálhat, lögdösődhet (pl. ha sorba állnak)
  • Elfuthat, elbújhat (szék, asztal alá)
  • Nem vesz fel szemkontaktust, „lekapcsol” a világról
  • Összegömbölyödik és hintáztatja magát
  • Befogja a szemét és fülét
  • Sírhat, kiabálhat, síkithat
  • Elalszik hirtelen

Hogyan kezeljük, hogyan reagáljunk?

Nagyobb, beszélő gyerekeknél, akiknek a csoportjában, osztályában SPD-s gyermek van, nagyon fontos - természetesen a szülővel egyeztetve és átbeszélve, az igazgatótól engedélyt kérve -, hogy beszéljünk a gyerekekkel. Mondjuk el az ő szintjükön, hogy mi az az SPD. Miért reagál, úgy ahogy bizonyos dolgokra. Fontos, hogy tudják mi is történik, hogy ne ijedjenek meg, illetve hogy megelőzzük az esetleges kiközösítést.

A fizikai korlátozás nem működik!!!!

Ne próbáljuk végig beszélni a helyzetet, ne tereljük a figyelmét, ne kiabáljunk vagy emeljük fel a hangunkat! Ez nem hiszti, ez meltdown!

Ne akarjuk, hogy a szemünkbe nézzen! Egy túltelítődött gyermek, akinek „tele van az agya ingerekkel”, nem tud ennek eleget tenni.

Semmi más dolgunk nincs, mint csökkenteni a gyereket érő ingereket! Ha tudjuk, vigyük ki a helyzetből. Ha van egy nyugodt sarok az osztályban/csoportszobában, ültessük le oda. Amennyiben nincs, vigyük ki a teremből. (Természetesen, ha egyedül vagyunk a gyerekekkel, akkor ez nehezen megoldható. Így legyen egy B tervünk az ilyen helyzetekre!)

Ha a szülők hagytak a gyermeknél fültokot, kedvenc plüss állatot, súlyozott mellényt, stb., ajánljuk fel neki ezeket.

Fogadjuk el, a meltdown-t annak, ami! Egy neurológiai reakció a környezeti ingerekre! Az empátia, az elfogadás és a megértés az, ami megváltoztat egy ilyen szituációt.

Végezetül - mégha nagyon nehéz is -, ne felejtsük el: nem direkt csinálja!!!!

 

 

Ahonnan az ötletek származnak:

www.AsensoryLife.org