
Szenzoros gyermek és a számítógép
A technika világában élünk, ebbe születnek bele gyermekeink. Már nagyon korán találkoznak a számítógéppel, az okostelefonokkal, tabletekkel és mindenféle technikai csodával. A világ változik, és ezt megállítani nem tudjuk, csak keretek közé szorítani.
Sokat vitatott téma ez, sok kutatást végeznek, hogyan is hat a fejlődő idegrendszerre ez a sok újfajta inger. Ennek ellenére külföldön bevett módszerként használják terápiás központokban kiegészítő eszközként a különböző videojátékokat.
Fontos: nem jó, ha a gyermek órákat játszik. Szabjuk meg a határokat, a feltételeket már az elején.
-
Mielőtt bármilyen konzolt vásárolunk, tájékozódjunk a funkciókról, és gondoljuk át, mi az, ami miatt megvesszük. Családként használjuk-e, vagy csak a gyermekünk/gyermekeink játszanak majd vele. Hordozható legyen, tudjanak vele az autóban is játszani, vagy csak otthon szeretnénk használni.
-
A döntésbe vonjuk bele a gyermekünket is. Beszéljük át a kereteket, mi az, ami belefér, milyen és hány játékot veszünk hozzá, stb. Ez fontos, hogy ne érje csalódás.
-
Lehet meglepetés, de a gyermekünkkel együtt is megvehetjük. Rakjuk együtt össze, próbáljuk ki együtt.
-
Vannak gyerekek, akiknek gondja van a mozgással. Nem tud úgy focizni, kosarazni, futni, mint a többi gyermek. Ügyetlennek, esetlennek tűnnek/tűnhetnek. Ez szorongást, szégyenérzetet válthat ki. A gyermek megpróbálja kerülni ezeket a helyzeteket, ami sajnos nem minden esetben lehetséges.
-
Mindannyian emlékszünk szülőként, hogy a gyerektársaságban sokszor farkas törvények uralkodnak. Ha valaki nem olyan ügyes, mint a többiek, mert az idegrendszere nem úgy kivitelezi a mozgást, nem úgy dolgozza fel az ingereket, mint a normál fejlődésmenetű gyermekeknek, az ki van téve piszkálódásnak.
-
A piszkálódás, a csúfolódás az ilyen gyermekeknél szorongást okoz (mint mindenkinél), és emiatt szociálisan bezárkózhatnak, magányos farkassá válhatnak.
-
Minden gyermek ügyes valamiben. Meg kell találni, hogy mi az.
-
Lehet, hogy briliáns logikai képességekkel rendelkezik, és nagyon ügyesen játszik logikai számítógépes játékokat.
-
Lehet, hogy szeret videót vágni, zenét komponálni
-
stb.
-
-
A játékkonzolok, számítógépes játékok pozitívumai lehetnek:
-
Nem marad le a kortársaitól. Lehet, hogy nem tud jól focizni, de ismeri a legújabb akció- vagy sport játékot. Ez rögtön lehetőséget ad a beszélgetésre, szociálisan nem zárkózik be a gyermekünk, és még barátokat is találhat, akik ugyanúgy szeretnek ezekkel a játékokkal játszani.
-
Át lehet őket hívni játszani, vagy a mi gyermekünk is átmehet.
-
Ez egy olyan terület, amiben erős lehet.
-
-
Fontos:
-
Már az elején tisztázzuk, hogy mikor és mennyit lehet játszani... és ezt tartsuk is be.
-
Egyezzünk meg az időpontban, hogy hétközben vagy csak hétvégén játszhat vele.
-
Ha úgy érezzük, túltelítődött, akkor abba kell hagyni.
-
Csak a korának megfelelő játékot játsszon.
-
Amennyiben megoldható, legyünk jelen, amikor játszik.
-
-
Lehet jutalmazásként is használni.
-
Pl. ha megírja a leckéjét, játszhat egy órát.
-
-
Lehet motiváció:
-
Könnyebben mozdul ki a gyermek, ha tudja, hogy utána játszhat.
-
-
Jó családi időtöltés és móka is lehet.
Néhány játékkonzol és játékötlet:
- Nintendo Wii
- Sesame Street: Elmo's Musical Monsterpiece
- Just Dance Kids 2014
- Wii Party U
- Wii Fit
- Wii Sports
- Stb.
- XBOX Kinect
- Kinect Dance Central
- Kinect Training
- Kinect Sports
- Stb.
- Nintendo DS
- Mario
- Art Academy
- Stb.,
- IPAD
- Angry birds
- Bounce On
- Wheels on the bus
- Talking Tom
- SoundTchLite
- Kids Music
- Thomas the train
- Snake
- Vehicle fun
- Clumsy Ninja, stb.
Ezek a játékok mind oktató jellegűek. Lehet rajzolni, kirakóst játszani, formákat egyeztetni, stb.
Ahonnan az ötletek származnak:
Kép:google.com