
Játszótér és a szenzoros gyermek
Játszótér
A legtöbb gyerek szeret játszótérre menni. Itt ismerkedik először a többi gyermekkel, tanul el új dolgokat, köti meg az első barátságokat. Ma már rengeteg játszótér közül válogathatunk (https://jatszoterkereso.hu/).
Amikor eltérő fejlődésmenetű gyermeket nevelünk, nem mindig könnyű eldönteni, merre induljunk, és az elején fejtörést okozhat (függően a gyermek problémáitól), hogyan is oldjuk meg a játszóterezést.
A játszótéren - minden pozitív hatása ellenére - találkozhatunk néhány negatívummal is, amire jobb, ha felkészülünk.
Néhány példa:
- A játszótéren találkozhatunk más szülőkkel, akik beszélgetést kezdeményezhetnek velünk. Gondoljuk végig (a gyermek diagnózisától függően), hogy kinek mennyit és mit szeretnénk elmondani. Készüljünk fel arra, hogy nem feltétlenül ismeri a másik szülő, hogy mit takar a diagnózis, vagy esetleg elsőre megijed, nem tud mit mondani.
- Nagyon fontos, hogy „ne szégyelljük” magunkat. Álljunk ki magunkért és a gyermekünkért.
- A játszótér sajnos nagyon jó színtere lehet a kéretlen nevelési tanácsoknak, az ötleteknek, és az oly sokat hallott mondatoknak, mint pl. „Minden ilyen korú gyermek ezt csinálja.”stb. Készüljünk fel ezekre a mondatokra. Találjuk ki előre, hogy hogyan reagálunk (természetesen ezt nem mindig könnyű kivitelezni).
- Hasznos megoldás lehet egy kitűző készítése. (Erik szüleiként nagyon jó tapasztalataink vannak a kitűző használatával). Erre rá lehet rakni a gyermek fényképét és a diagnózisát. A „kéretlen tanácsot osztogatókat” megzavarja a kitűző:
- Lehet, hogy nem ismerik a rövidítéseket.
- Rájöhetnek, hogy eddig kéretlen tanácsokat osztogattak.
- Eszükbe juthat, hogy nem minden betegség látszik, de ettől még léteznek és gondot okoznak a mindennapokban.
- Lehet, hogy nyitottá válnak és kedvesen megkérdezik, hogy mit takarnak a rövidítések. Ekkor el tudjuk ezt mondani és nagyobb valószínűséggel találunk megértésre.
- Hasznos megoldás lehet egy kitűző készítése. (Erik szüleiként nagyon jó tapasztalataink vannak a kitűző használatával). Erre rá lehet rakni a gyermek fényképét és a diagnózisát. A „kéretlen tanácsot osztogatókat” megzavarja a kitűző:
- Mi szülők vagyunk a gyermekeink szócsövei a világ felé. Meg kell tanítanunk nekik, hogy lehet „mások”, de ettől nem jobbak vagy rosszabbak. Nem szabad hagynunk, hogy a kéretlen tanácsok, a „beszólások”, az értetlenkedés, amely tudatlanságból fakadhat, elbizonytalanítson minket. Emlékezzünk rá - még ha bizonyos szituációkban nagyon nehéz is -, nem nevelési hibáról van szó, nem rontottunk el semmit, az SPD egy neurológiai betegség.
Gyermekek és a játszótér
Fontos:
- A játszótér a játékról szóljon. Ne erőltessünk rá a gyermekre semmit.
- Ha van, ha nincsen diagnózisunk, ne mondogassuk a gyermeknek, hogy „nézd Józsika milyen magasra mászott”, vagy „Klárika milyen szép várat épített” stb.
- Ne felejtsük el, hogy minden gyermek más ütemben fejlődik, mások az erősségei. Egy SPD-s gyermeknek, legyen ingerkerülő vagy ingerkereső, nagyon kell koncentrálni a játszótéren arra, hogy a lehető legjobban össze tudja tartani magát.
- Előfordulhat, hogy más gyerekek cikizik, piszkálják a gyermekünket. Készüljünk fel erre, és készítsük fel a gyermekünket is. Találjunk ki egy frappáns választ az ilyen helyzetekre. Ha a gyermek kora már engedi, az ilyen szituációkat mindig beszéljük meg vele később.
- Ha a gyermek már elég nagy hozzá, érdemes neki is kitűzőt vagy egy pólót csináltatni. Külföldön már bevett szokás, hogy bármilyen betegséggel vagy problémával küzdő gyermekek használják ezt a módszert.
- Fontos:
- Erre nem azért van szükség, hogy a gyermek vagy mi felhívjuk magunkra a figyelmet. Azért szükséges, mert a társadalom tudatlanságból sok olyan helyzetet generál, amely bántó és sértő lehet.
- Információ átadás.
- Fontos:
- Ha gyermekünk ingerkereső, játszótér előtt érdemes egy kicsit kimozgatni. Erre jó a trambulin, bokszzsák ütögetése, párnacsata, stb. Erre azért van szükség, mert mire kiérünk a játszótérre, addigra egy kicsit lenyugszik, és nem feltétlenül mutatja be a fáramászási vagy extrém hintázásai tudományát.
- Az ingerkereső SPD-s gyerekek kortól függetlenül extrém bátrak tudnak lenni.
-
Fontos, hogy átbeszéljük a játszótéri szabályokat.
- Sorban állás (ehhez érdemes egy kisautó, vagy bármilyen kis játékot a zsebébe rakni, amivel lefoglalhatja magát, míg sorba áll).
- Át kell tudnia adni a hintát vagy más játékot.
- Mindig beszéljük meg, hogy meddig maradunk.
- Mielőtt indulni szeretnénk fél órával jelezzük a gyermekünknek, hogy 30 perc múlva indulunk. Aztán 15 perc múlva, majd az indulás előtt 5 perccel újra szóljunk. Így fel tud készülni, és könnyebben mehet a váltás. Elsőre nem szokott sikerülni, de néhány alkalom után meg szokják a gyerekek ezt a rendszert, és sírás nélkül haza lehet jönni.
- Beszéljünk meg egy jelet, amivel a gyermek tudomásunkra hozhatja, ha úgy érzi sok neki az inger. Mindenképpen beszéljük meg a gyermekünkkel, hogy csak olyan esetben használja, amikor tényleg gond van, és ne azért, mert menekülni szeretne egy helyzetből.
Ahonnan az ötletek származnak:
Terri Mauro: The everything parent's guide to Sensory Processing Disorder
Britt Collins, MS, OTR and Jackie Lindner Olson:Sensory Parenting(From Newborns to Toddlersand The Elementary years)