"Szenzoros Diéta"

„Sensory Diet”- „Szenzoros diéta”[1]

 

Az érzékelési diéta egy előre megtervezett tevékenységi program, amit gyermekünk fejlesztő terapeutája állít össze a gyermek idegrendszeri szükségletei alapján.

Ezek élénkítő (alerting), szervező (organizing) és nyugtató (calming) tevékenységekből állnak.

Néhány példa:

Élénkítő tevékenységek: az alulérzékeny gyermekeknek több ingerre, nagyobb lökésre van szükségük a reagálásra.

  • Kukoricapehely, ropi, chips, dió, mandula rágcsálása
  • Zuhanyzás
  • Labdán ugrálás
  • Trambulinon ugrálás
  • Játék jéggel

Szervező tevékenységek: segítik a reakciók kordában tartását.

  • Gyümölcs szelet, aszalt gyümölcsök, rágógumi, kenyérhéj rágcsálása, kifli/zsemle majszolása
  • Lógás rúdról, mászókáról
  • Súlyok (pl. konzervek, 6-os ásványvíz csomag, stb.) tologatása, emelgetése, húzogatása
  • Fejenállás, fejjel lefelé lógás

Nyugtató tevékenységek: csökkentik a gyermek túlérzékenységét és/vagy a túlreagálását.

  • Fagylalt, kemény cukorka, cumi
  • Kádban pancsolás
  • Hintázás, lengés
  • Hát dörzsölése, masszírozása
  • Ölelés

Ötletek otthoni tevékenységekre terapeutával történő átbeszélés után:

Taktilis érzékeléshez:

  • Dörzsölés
  • Vizezős játék (mosogató megtöltése habbal, öntögetés, borogatás pohárból-pohárba, Vizi pisztoly megtöltése, stb.)
  • Ujjal festés, tenyérrel festés (pl. bekenjük a gyermekünk tenyerét festékkel és papírra csinálunk lenyomatokat), borotvahabbal tükörre festés (igazi élmény ingerkeresőknek, ha a borotvahabot színezzük be festékkel - ingerkerülő gyerekeknél ne erőltessük, de próbálkozzunk)
  • Homokozós játék: a homokot lehet rizzsel, száraz babbal, tarhonyával, stb. is helyettesíteni (pl. dugjunk el apró játékokat ezekben, hogy gyermekünk megkeresse őket)
  • Sütés-főzés: tésztadagasztásnál tésztagyúrás-szaggatásba vonjuk be

 

Vesztibuláris:

  • Gurulás (padlón, domboldalon)
  • Hintázás: ne erőltessük, de biztassuk!
  • Forgás, pörgés
  • Roller, futóbicikli, kismotor, kerékpározás
  • Bizonytalan talajon járkálás: magas fűben, játszótéren fahídon, homokos kavicson a strandon
  • Hintaszék, forgószék
  • Libikókázás
  • Nagylabdán egyensúlyozás

 

Proprioceptív:

  • Nehezebb terhek tologatása, húzása, emelgetése (kutyakonzerv, 6 db-os ásványvíz pakk, bőrönd, stb.)
  • Medveölelés (nagyobb ölelés)
  • Töltögetés: víz öntögetése egyik pohárból a másikba
  • Ajtó kinyitása
  • Szkanderezés (nagyobb gyerekeknél)

Vizuális:

  • Puzzle
  • Építőkocka
  • Formabedobó
  • Olló használata

 

Finom-motorika

  • Liszt, homok szitálása
  • Gyöngyfűzés (nagyobb fagyöngyökkel kezdjük)
  • Festés, krétával rajzolás, fogkrém, borotvahab kinyomása

 

Motoros tervezés:

  • Asztalról leugrás (alacsony asztalról, kanapéról leugrás matracra)
  • Állatjárás (mackójárás, teknősbékajárás, nyusziugrás, stb.)

 

Bilaterális koordináció:

  • Labda elkapása
  • Labda pattogtatása
  • Lufi ütögetése
  • Kerékpározás, tornázás, hegymászás, ugráló kötelezés
  • Üveggolyóval festés (egy sütőpapírt rakjunk le a földre, cseppentsünk rá kevés festéket, és az üveggolyókat gurítsuk végig rajta)


[1] Carol Stock Kranowitz, M.A.: a zűr-zavaros gyermek 241-254 oldal